MR2 Owners Club Forum banner

Mijn ervaring met koperen versus iridium bougies

37K views 41 replies 21 participants last post by  Gandalf  
#1 ·
Ik weet dat er veel over dit onderwerp is geschreven, maar ik dacht dat ik mijn ervaring zou delen. Om te beginnen heb ik een relatief licht gewijzigde MR2 Turbo: hij heeft een MBC ingesteld op 14 psi en een opnieuw geprogrammeerde ECU door G-Force. Hij heeft ook een HKS Super Power Flow inlaat en een Genie cat-back uitlaat. Hij heeft 77.000 mijl en ik ben de oorspronkelijke eigenaar (heb hem in 1991 nieuw gekocht!). Hij is in uitstekende staat (heeft nog nooit sneeuw gezien, nauwelijks regen gezien) en loopt over het algemeen vrij goed.

Ik gebruik al meer dan 7 jaar NGK BKR7E kopers en stel ze af met een standaardafstand van ongeveer 0,031 inch. De motor draait over het algemeen soepel stationair, slaat niet over en boost redelijk soepel. Ik vervang de kopers elke 3000-5000 mijl en als ik een nieuwe set koperen bougies plaats, merk ik een lichte toename in prestaties via de "seat-o-the-pants" meter: iets sneller optrekken, minder tijd tot volledige boost in de 5e versnelling en het pedaal op de vloer.

In ieder geval besloot ik de NGK iridiums te proberen (BKR7EIX). Ik heb ze op hun standaardafstand gehouden, wat dezelfde afstand is als ik de kopers instel. De BKR7E die ik verving, had ongeveer 5000 mijl erop zitten en het was duidelijk dat de centrale elektrode afgerond was, wat een bescheiden slijtage liet zien. Toen ik de auto meenam voor een testrit na het installeren van de iridiums, verwachtte ik de gebruikelijke lichte prestatieboost, maar de auto voelde precies hetzelfde aan als met de oude kopers. Ik realiseer me dat de seat-of-the-pants niet erg nauwkeurig is, maar ik was een beetje teleurgesteld. Ik merkte een beetje uitlaatgasgeur (mijn uitlaat is standaard behalve de demper) toen ik de WOT in de 5e versnelling test deed en de boost was oké, maar zeker niet soepeler of sneller om op te bouwen dan met de oude koperen bougies. Na een paar runs merkte ik wat meer roet op de uitlaatpijp dan ik normaal zie.

Dus de bottom line is dat de iridiums oké lijken te zijn - ik was een beetje teleurgesteld dat ik het "nieuwe bougie"-effect niet kreeg. Het zou interessant zijn om te zien of ik iets anders zou merken als ik overstap op een set nieuwe kopers, maar voorlopig blijf ik bij de iridiums voor minstens een paar weken om te zien hoe het gaat.

#2 ·
Ik gebruikte vroeger de NGK koperen opening van 0,28" en ze stinken gewoon. Ze waren geweldig de eerste 50 mijl of zo. Ik heb drie sets versleten in minder dan 200 mijl. Hoe dan ook, de distributieriem begaf het en de motor ook. Mijn broer heeft vriendelijk de hele motor (gratis arbeid - bedankt bro) van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Ik bedoel, alles is gereviseerd behalve de versnellingsbak, die een nieuwe ACT stage 1 koppeling kreeg. Hij is monteur sinds 1978 en heeft de laatste tien jaar een werkplaats. Terug naar het onderwerp. Ik heb veel gelezen op dit forum en de expertconsensus is dat NGK rommel is. De aanbeveling is Denso iridium en dat is wat ik gebruik. Ik heb ongeveer 250 mijl (in 3-4 weken) in de inrijperiode gereden en ze werken prima. Ze zouden 30.000 mijl mee moeten gaan.

#3 ·
De enige reden om ooit iridiums te gebruiken is als je vonken overslaat op een BKR7E. NGK maakt geen kopers met een warmtegraad van 8, dus je moet iridium gebruiken als je die extra warmtegraad nodig hebt. De enige reden om een BKR8EIX-bougie te gebruiken is als je 200-300 pk meer dan standaard maakt en je de kopers overslaat. Dus tenzij je 450 pk+ maakt, zijn kopers prima. Houd er rekening mee dat de bovenkant van dat pk-bereik een nauw afgestelde bougie is.

De werkelijke samenstelling doet er ook niet echt toe bij standaard turbomotoren. Toegegeven, kopers gaan meestal niet zo lang mee als iridiums, maar je zult ze allebei vervuilen voordat ze het einde van hun bruikbare levensduur op een turbomotor bereiken dankzij het rijk lopen. Dus het is gewoon beter om de goedkope te gebruiken!

Als je het echt serieus wilt aanpakken met je bougies, kun je ze gaan indexeren, diëlektrisch vet gebruiken, geleidende anti-seize gebruiken en ze na een paar runs uitlezen, maar dat is eigenlijk alleen nodig als je op de achteras-dyno afstelt.

#4 ·
Ik heb beide gebruikt en ben met mijn nieuwe revisie teruggegaan naar de Densos. Ja, ze zijn VEEL duurder, maar ik heb er meestal minstens 30.000 mijl mee gereden en dat is de moeite waard om niet elke zes maanden de bougies te hoeven trekken en te vervangen. Ik moet mijn auto hier in Cali om de twee jaar laten keuren en ik heb nog nooit problemen gehad bij het gebruik van "oude" Densos met meer dan 30.000 mijl op de teller. De prestaties waren altijd veel consistenter dan het jaar dat ik de NGK's probeerde.

Ik zeg: betaal de man en vergeet het een paar jaar. Mijn tijd is meer waard dan de dollars die ik met de NGK's bespaar.

#8 ·
Ik heb altijd de BKR7E-koperen bougies zonder problemen gebruikt. Als je bougies niet langer dan 20 mijl meegaan, heb je grotere problemen.

#10 ·
Ik gebruik iridiums, maar alleen omdat ze langer meegaan. Als ze allebei goed werken, merk ik geen verschil tussen de twee.

#17 ·
^^^Califcarm, heb je problemen bij stationair draaien? Ik heb mijn koperen bougies teruggebracht tot 0,024" en hoewel hij beter loopt onder boost/wot, is het stationair draaien slecht! Stotteren, misfires, etc...
Het stationair draaien was, zou ik zeggen, net iets ruwer. Maar nauwelijks merkbaar. Niets waarin passagiers het verschil kunnen merken. Maar ik krijg geen stotteringen of misfires van het bobbeltype. Ik zou zeggen dat de bougies met een kleine opening niet anders stationair draaien dan een bougie met een grotere opening wanneer deze "oud" is, net voordat hij wordt vervangen.

#15 ·
Ik gebruik de iridiums en heb consequent een betere gas kilometers opgemerkt in vergelijking met de kopers. Ik zag een daling van 2-3 mpg op 3 tanks benzine na het installeren van de kopers jaren geleden. Onnodig te zeggen dat dat deel uitmaakte van mijn redenatie. Ik geef er ook de voorkeur aan om niet de hele tijd bougies te hoeven vervangen. Ieder zijn eigen denk ik. Sommige mensen zweren bij de koperen bougies en ik was een gelover tot mijn ervaring.

#20 · (Edited)
Ik gebruik iridiums, met MSD 6a. Ik merkte dat de afstand van mijn koperen bougies snel toenam tot ongeveer 0,034+, dus ik dacht dat ik de iridiums zou proberen, en onlangs dyno'de ik 300whp@17psi nog steeds op de originele ecu (gen2) met ongeveer 7000km op de bougies... en geen aarzeling. Dus ik denk dat ik misschien wel overtuigd ben, alleen al vanwege de consistentie en levensduur.

#21 ·
Ik gebruik iridiums, met MSD 6a, ik merkte dat mijn koperen bougies snel groter werden tot wel 0,8 mm+, dus ik dacht dat ik de iridiums eens zou proberen, en onlangs 300whp@17psi gemeten, nog steeds op de standaard ecu (gen2) met ongeveer 7000km op de bougies... en geen aarzeling. Dus ik denk dat ik misschien wel overtuigd ben, gewoon voor de consistentie en levensduur.
Ja, ik kon het voordeel zien met de MSD 6A. Meerdere ontstekingsmomenten in plaats van één voor alle lage toerentallen en deellast rijden, zouden koperen bougies veel sneller kunnen verslijten dan anders het geval zou zijn met een standaard ontsteking zoals de mijne.

#22 ·
Op mijn laatste MR2 kon ik de standaard warmtegraad niet gebruiken met mijn boost verhoogd, zelfs niet als ik ze kleiner had gemaakt.

Ik heb meer dan 300whp kunnen halen met 6 range iridiums. Ik heb ook meer dan 30.000 mijl uit een set bougies kunnen halen.

Gezien het feit dat ik geen vonken verlies, geen misfires heb, of andere ontstekingsgerelateerde problemen, moet ik concluderen dat voor mij, in mijn ervaring, de iridiums de coppers verslaan. Ze liepen beter met meer gap, ze gingen langer mee, vereisten veel minder onderhoud, leverden meer prestaties met een bepaalde warmtegraad, en uiteindelijk, doordat ze niet zo vaak vervangen hoefden te worden, resulteerden ze in minder geld uitgegeven.

Voor 90 procent van de bro's hier zijn de iridiums beter dan de coppers. Als je een van de jongens bent die je bougies elke 3.000 mijl vervangt als je je olie ververst, gooi je je geld weg en ben je verspillend. Je zou wat iridiums moeten proberen.

Als je dat hebt gedaan en je vond ze niet leuk, zou ik graag willen weten waarom.

#27 · (Edited)
op de ngk iridium, welke afstand stellen jullie in, standaard of .028?
Ik heb ze (bkr7eix) gecontroleerd en ze waren allemaal hetzelfde uit de doos, en ze waren allemaal op .030 of .032 (weet het niet meer precies), dus ik heb ze zo gelaten om te zien hoe ze het zouden doen. Geen problemen. Maar zoals ik al zei, ik zit pas op 300whp en 17 psi met MSD 6a, standaard ecu.

Hier is een eerdere thread van mij over "groeiende afstanden" op mijn BKR7E's. Niet ongebruikelijk dat ze .006 toenemen.

Ik ben het ermee eens dat het neerkomt op hoe vaak dingen toch al uit elkaar worden gehaald, en hoe vaak mensen bougies willen vervangen/de afstand willen instellen.

#30 · (Edited)
Update: absoluut geen verandering na 10.000 km op de Iridiums. Ze zien er perfect uit. Ze begonnen vorige week te missen.

Edit -
2e UPDATE:

Ik denk dat ik voorheen net op de drempel van vermogen zat zonder missen met mijn MSD-opstelling, met 0,033 gap, en de standaard ecu, die 300whp @ 17 psi produceerde.
Omdat ik met een nieuwe opstelling aan het tunen ben, vereist de vermogensverhoging nu een kleinere gap. Ik gooide koperen bougies erin met hun standaard gap van ongeveer 0,033, ze ontwikkelden ook dezelfde miss, eigenlijk nog erger, binnen een paar dagen. Heb ze opnieuw afgesteld op 0,028, en het werkte.

Edit -
3e UPDATE:
Ik gooide de Iridiums er weer in, opnieuw afgesteld op 0,028, en ze misten nog steeds.

#33 · (Edited)
Wacht.

Ze zien er perfect uit, maar ze begonnen te missen?

Dus zijn ze OK of heb je er maar 10.000 km uit gehaald?
Precies. Er was geen visueel identificeerbare reden (kloof, kleuring, opbouw, goede tips, etc.) ... ze werden in 2012 geĂŻnstalleerd, haalden er 10.000+ km uit (ik zet geen dd-kilometers op de auto), en de kloof was identiek aan toen ze werden geĂŻnstalleerd. Dat is best goed in mijn ogen. Hoeveel kilometers zie je doorgaans van je bougies?
Ik heb de MSD 6A-ontsteking, dus ze zien waarschijnlijk een meer uitdagende omgeving met meerdere vonken bij lage toerentallen.

Aangezien ik altijd met de koperen moest knoeien (kloof vergroten na slechts 2000 km), probeer ik nu tijdelijk koperen en laat ik ze de standaard kloof (.033), totdat ik wat meer iridiums ophaal.

Jim, ik zou eerst de bougies vervangen, als je misser er nog steeds is, gooi de oudere er dan weer in, er is geen kwaad gedaan en je kunt de nieuwe bougies nog steeds gebruiken als de tijd daar is. Ik heb geen problemen gehad met de crush-washers die lekten bij hergebruik AFAIK. Mijn misser maakte me vorige week gek omdat ik aan timing/boost werkte en ik wist niet wat me tegenhield, lol. Wat weet je, iridiums zijn niet onoverwinnelijk ;)

Edit - UPDATE:
Nieuw gevonden vermogen vereist een kleinere kloof.

#34 ·
Ik heb ze alleen vervangen omdat ik me "zorgen" maakte dat ze zouden breken of wat dan ook. Ze werkten prima.

#35 · (Edited)
^Uitstekend.
Ik denk dat de MSD + racen/tuning gewoon zijn tol eist... En ik ben 100% zeker dat het de bougies waren, het was het enige dat veranderd was; en het miss-probleem was binnen 10 minuten opgelost, dus alle andere omstandigheden bleven hetzelfde en bleven sindsdien zo.

Verleidelijk om de volgende keer op de dyno een vergelijking te maken van de twee bougies en de afstanden (misschien groter zoals .038), ik lees graag de bougies wanneer ik matige pingel op de J&S krijg, om te zien of een cilinder slechter is dan andere.

Edit - UPDATE:
Ik denk dat ik voorheen net op de drempel zat voor vermogen zonder miss met mijn MSD-opstelling, bij .033 gap, en de standaard ecu, die 300whp @ 17 psi produceerde.
Omdat ik aan het tunen ben met een nieuwe opstelling, vereist de vermogensverhoging nu een kleinere gap. Ik gooide er koperen bougies in met hun standaard gap van .033 of zo, ze ontwikkelden ook dezelfde miss, eigenlijk nog erger, binnen een paar dagen. Heb ze opnieuw afgesteld op .028, en het werkte.
Ik gooide de iridiums terug in, opnieuw afgesteld op .028, en ze misten nog steeds... het was hun tijd.

#36 ·
^Uitstekend.
Ik denk dat de MSD + racen/tuning gewoon zijn tol eist... En ik ben er 100% zeker van dat het de bougies waren, het was het enige dat veranderd werd; en het miss-probleem was binnen 10 minuten opgelost, dus alle andere omstandigheden bleven hetzelfde en bleven sindsdien zo.

Verleidelijk om een vergelijking te maken van de twee bougies en de afstanden (misschien groter zoals .038) als een terzijde wanneer ik de komende weken op de dyno ga.
Ik heb ook veel geluk gehad met Iridium. Heb nog niet met de afstand geëxperimenteerd, ik gebruik COPs en vermoed dat ik het kan vergroten. Rij nu 18 PSI.