MR2 Owners Club Forum banner

Toyota SC12 versus Ogura Clutch TX12

13K views 11 replies 7 participants last post by  filonin_2  
#1 ·
Jongens,

ik heb wat hulp nodig van degenen onder jullie die echt bekend zijn met de SC12 en de verschillen tussen deze en de Ogura Clutch TX12. Ik heb 2-dimensionale tekeningen van de TX12 en zou een gedetailleerde vergelijking kunnen maken met een tekening van de SC12 of mijn gedemonteerde SC12 kunnen opmeten. Maar ik denk dat iemand al weet of ik een directe vervanging kan maken met de TX12. Heeft Toyota een aangepaste versie van de TX12 gebruikt, of kan de versie die vandaag beschikbaar is zonder aanpassingen worden gebruikt?

Dit is een serieuze vraag en niet zomaar een wat als ik de TX12 in handen zou kunnen krijgen.

Ik verwijs naar het supercharged MR2-model uit 1989.

-- Scott

#3 ·
Klinkt alsof je op zoek bent naar een directe, standaard vervanging voor de SC12-blower? Zo ja, dan is het mogelijk dat de Ogura TX12 dezelfde interne onderdelen heeft, maar de SC12 is gebouwd met een aangepaste behuizing voor Toyota.

Ik heb nog nooit iemand een TX12 als vervanging zien gebruiken, maar het is zeker de moeite waard om te bekijken.

Omdat een nieuwe SC12 van Toyota je waarschijnlijk je eerstgeborene zal kosten, zou ik voorstellen om een SC14 of een Eaton of een twinscrew te nemen en deze door iemand op maat te laten maken. Kost waarschijnlijk niet meer dan een nieuwe SC12 en je zou tegelijkertijd enkele voordelen kunnen behalen.

#4 ·
Filonin en Amerikaan,

Ik zal op beide antwoorden. Ja, mijn doel is om een directe OEM-vervanging te krijgen. Info die ik van het net heb verzameld, geeft aan dat Toyota een TX12 als hun SC gebruikte.

Ik weet dat er efficiëntere en effectievere compressoren zijn. OEM met deze auto is mijn doel.

Amerikaan, je zegt dat de TX12-behuizing anders is dan die van Toyota. Dat zou vrij gemakkelijk moeten blijken als ik ga meten. U bent er niet van op de hoogte dat iemand een TX12 in de SC12 heeft geplaatst - is dat bijvoorbeeld vanwege de beschikbaarheid? Of het kan gewoon betekenen dat het niet past. Het klinkt alsof ik moet gaan meten wat ik heb tegen de tekeningen.

Ik ben doorverwezen naar Blitz Engineering om een revisie uit te voeren. Heeft iemand deze route geprobeerd?

Ik moet zeggen dat ik deze auto erg leuk vind. Ik zou liever een directe OEM-vervanging doen en ervoor betalen dan een aanpassing. Hoewel de laatste route niet is uitgesloten.

Bedankt voor uw input.

#5 ·
Hoeveel gaat de TX12 je kosten? Ron staat op het punt om zijn twinscrew-opstelling af te ronden, en het is een bolt-in-affaire, geen aanpassing nodig. Het is misschien iets meer dan je van plan was uit te geven, op dit moment heeft hij het geprijsd op $3500, weet niet zeker of de prijs na de eerste batch verhoogd zal worden. Hij heeft een paar threads over het onderwerp, ze zijn vastgepind in het SC/Turbo-forum.

-Mike

#7 ·
Een directe OEM-vervanging is mogelijk geen optie, aangezien de behuizing van de TX12 er iets anders uitziet. Het probleem is dat ik geen foto kan vinden die het bovenste beugelgedeelte laat zien. Altijd uitgesneden.

Image

Heb echter een paar coole dingen gevonden. Hier is een link om een ​​offerte aan te vragen voor verschillende Ogura SC's, waaronder een TX002, die 20 cc produceert, en een TX28. Ja, 2800 cc http://www.globalspec.com/FeaturedP...eaturedProducts/Detail/Ogura/New_Models_of_High_Efficiency_Air_Blowers/113353/0. Er is ook deze handige geanimeerde GIF van een TX/SC12

Image

PS: Aha, blitz maakte een SC-kit voor de 2zz celica met behulp van de TX12, en je kunt op deze foto de montagebeugel voor de bovenkant zien.

Image

Anders dan de sc12.

Image

Andere interessante links
http://www.newcelica.org/forums/showthread.php?t=266992
http://www.trial.co.jp/trial-usa/celica/zzt231sc.htm

#9 ·
Ik dacht dat ik eerder een Blitz-kit voor de Celica had gezien die een TX12 gebruikte. Dat is een goede plek om een ​​unit op te halen. Het bedrijf heeft misschien een speciale productierun gehad. De twee eenheden zien er niet hetzelfde uit.

Dat kan ook een van de redenen zijn waarom een ​​vertegenwoordiger van Ogura zich afvroeg of hij deze vraag niet een paar weken geleden al had beantwoord. Hij moet het postkantoor voor onbestelbare post zijn. Het klonk alsof iemand hem dat pas geleden had gevraagd. Er is tenminste iemand daar beleefd genoeg om onze eindeloze vraag te beantwoorden: Is er leven na een supercharger?

#10 ·
Je moet een beetje zoeken, maar er zijn goede SC12's met lage kilometers uit JDM-motoren voor een zeer redelijke prijs. Ik heb onlangs een erg nette gekregen als reserve voor slechts een paar honderd dollar, en hij kwam van een lopende, werkende motor van iemand hier op het forum. Ik kreeg een paar aanbiedingen na het plaatsen van een wtb-bericht hier en op enkele andere MR2-forums.

#11 ·
Te oordelen naar die schattige animatieafbeelding bevindt de aandrijfriem zich aan de bovenkant van de TX-eenheid en de Toyota SC-12 drijft vanaf de onderste rotor aan? Misschien een obscure opmerking?

Ik ben er niet zeker van zonder de details te controleren, maar dat kan van invloed zijn op de OEM-riemgeleiding in het motorcompartiment van de AW11 SC??? En dat houdt geen rekening met de oriëntatie van voor naar achter.

Die kleine Blitz-eenheid zou de aandrijfriem helemaal aan de inlaatzijde monteren en hoewel het gemakkelijk te doen is met de 4GE, kan het problematisch blijken te zijn voor de dubbel verstelbare riemconfiguratie op de SC's met afzonderlijke riemspanners aan elke kant?????????.

Ik dacht dat ik deze overwegingen over de aandrijfriem even ter discussie zou gooien.

Kortom Scott, je zou verdomd veel geluk hebben als het boutpatroon van de TX overeenkomt met de aluminium boutbevestiging van de SC-12, en ALS dat zo zou zijn, zou je nog steeds de bovenste en onderste montagemethoden moeten fabriceren/construeren. De bovenkant zou het moeilijkst zijn. Alleen code 10140/50 lijkt enige hoop te bieden.

Trouwens, filonin - het TX-model hierboven afgebeeld, aan de linkerkant (hoewel omgekeerd), toont dezelfde bovenste boutplaatsing als de Blitz.

Vraag voor andyS - is jouw JDM SC12-carrosserie (niet de poelie) hetzelfde als de OEM SC-12?

Bedankt