MR2 Owners Club Forum banner

De breedbandsensor wijzigen van 4.2 naar 4.9?

51K views 26 replies 5 participants last post by  benckj  
#1 · (Edited)
Ik gebruik al 4 jaar een Innovate MTX-L controller en onlangs had ik een storing van de breedband O2-sensor, wat niet ongebruikelijk is bij deze controllers. Ik heb wat onderzoek gedaan en de aanbevelingen zijn om over te stappen van een Bosch LSU 4.2 naar een 4.9 sensor, omdat deze niet alleen nauwkeuriger zijn, maar ook minder vaak defect raken.

Is er iemand die de sensoren heeft vervangen en mij een beetje kan begeleiden? De Innovate MTX-L handleiding vermeldt dat dit in de software kan, maar voor zover ik kan zien zijn de sensoraansluitingen verschillend. Ik weet niet zeker of er een adapter is of dat de stekkers uit elkaar gehaald en verwisseld kunnen worden.

Gekopieerd van de Innovate site:

https://www.innovatemotorsports.com/support/49.php

#4 ·
#3 ·
Ik geloof dat de sensor onlangs is uitgevallen, omdat ik wat problemen had met mijn dynamo. Tijdens de diagnose van de storing heb ik de auto vele malen gestart en uitgezet en mogelijk heeft het cyclen van de O2-sensor tijdens de opwarmfase deze kapot gemaakt.

Daarnaast denk ik dat het gebruik van een turbo-timer kan resulteren in een kortere levensduur van de sensor. Wanneer de ontsteking met de sleutel wordt uitgeschakeld, blijft de motor 30 seconden draaien om de olie af te koelen en koelvloeistof te laten circuleren. Gedurende deze tijd is de breedband uitgeschakeld, wat blijkbaar niet aan te raden is wanneer de motor blijft draaien. Ik zal kijken naar het opnieuw bedraden zodat de breedband tijdens deze periode aan blijft.

#5 · (Edited)
Ja, precies, dat bedoelde ik. Het uiteinde van de kabel dat in de MTX-L gaat, is hetzelfde voor beide units 4.2 en 4.9. Het uiteinde dat in de AFR-sensor gaat, is anders. Dus je koopt de juiste kabel voor je sensor, die te koop wordt aangeboden op de pagina die ik linkte, je update de MTX-L firmware en je bent klaar.

#6 ·
Een deel van mijn probleem is het bestellen van een verlengkabel uit de VS. Het duurt niet alleen even, maar ze lichten ons ook op met de verzendkosten. Ik denk dat ik de bestaande stekker zou kunnen afknippen en in de nieuwe 4.9-sensor zou kunnen splitsen. Zorg er wel voor dat ik de MTX-controller kan upgraden volgens de instructies voordat ik deze weg ga.

Attachments

#8 ·
stap over van een Bosch LSU 4.2 naar een 4.9 sensor, omdat ze niet alleen nauwkeuriger zijn, maar ook minder snel defect raken
De 4.9's zijn kwetsbaarder dan de 4.2's.
De 4.9's zijn nauwkeuriger en warmen echter sneller op.

Je kunt niet zomaar kabels verwisselen om een 4.9 te laten draaien. Ze vereisen in ieder geval andere firmware.

Het beste wat ik kan voorstellen is dat je afstapt van Innovate.
Innovate is nog steeds niet de beste voor aardlusproblemen en staat erom bekend sensoren voortijdig te frituren.

Ga voor een 14point7 Spartan2 met een 4.9.
Of een Ballenger Motorsports AFR500.

#9 · (Edited)
Uit wat ik heb gelezen, gaat de 4.9 langer mee omdat het element fijner is, maar niet gevoelig is voor scheuren zoals de 4.2's. De meeste OEM's zijn overgestapt op de 4.9's en laten ze 100k+ meegaan.

Ik ben het er echter mee eens dat de Innovate niet de beste controller is en vaak de oorzaak is van sensorstoringen. Met mijn model kan ik het sensortype in de software wijzigen als ik versie 1.04 gebruik, maar anders moet ik de firmware upgraden. Ik hoop dit weekend wat tijd te besteden aan het kijken of ik me goed kan verbinden met de controller en de SW-versie kan controleren. Mocht ik problemen blijven ondervinden, dan stap ik over naar een andere fabrikant zoals 14pt 7 of mogelijk AEM.

Bedankt voor de hulp.

#10 ·
Uit wat ik heb gelezen, gaat de 4.9 langer mee omdat het element fijner is, maar niet gevoelig is voor scheuren zoals de 4.2's. De meeste OEM's zijn overgestapt op de 4.9's en laten ze 100k+ meegaan.
Ik weet niet waar je het leest, maar het is allemaal verkeerd. De 4.2's gingen ook zo lang mee op OEM-auto's. Het verschil is dat een OEM honderden manuren zou besteden aan het uitzoeken hoe de sensoren in goede staat te houden voor die levensduur. Jij besteedt hoeveel tijd... hooguit 2 uur? En je hebt geen controle over hoe de sensor op temperatuur wordt gebracht, etc. Zelfs Bosch zelf heeft erkend dat de normale 4.9's zwakker zijn en maakt nu een motorsportversie van de 4.9 die robuuster is (natuurlijk voor de dubbele prijs).

#11 ·
Dit is slechts één artikel dat ik heb gelezen, de andere zijn grotendeels hetzelfde.

Eens, de regeling van het verwarmingselement en de cyclus is een van de grootste factoren voor de levensduur. Het bedraden van de controller zodat deze alleen aanstaat wanneer de motor draait, helpt de levensduur te behouden.

Welnu, na wat rondzoeken heb ik de knoop doorgehakt en een 4,9-sensor via Aliexpress gekocht. Voor ongeveer $40 is het de moeite waard om mijn bestaande stekker opnieuw te bedraden en mijn controller opnieuw te programmeren. Als het niet werkt, is het geen geweldige investering en zal ik kijken naar vervanging van de hele set-up.

#12 ·
Wees braaf als je zou kunnen terugkoppelen hoe het gaat, ik wil hetzelfde doen.

Wat betreft de 4.2's en 4.9's, de 4.9 is veel effectiever in het omgaan met temperaturen. Ik was aan het tunen met Nitro en de 4.2 gaf er na ongeveer een uur de brui aan. De 4.9 heeft nog nooit een probleem gehad. Werkt nog steeds met Meth- en E85-afstellingen.

Er staat meer info op deze pagina dan je zou willen weten waarom dat zo is..
Wat LSU 4.9 superieur maakt aan LSU 4.2 is niet alleen omdat LSU 4.9 een elektrisch referentiesignaal gebruikt en LSU 4.2 de referentielucht, maar ook omdat Bosch elk aspect van de LSU-sensor in de 4.9-versie aanzienlijk heeft verbeterd en er een massaproductieniveau van heeft gemaakt, met superieure betrouwbaarheid en kwaliteit. Nogmaals, met LSU 4.9 heeft Bosch de markt voor zuurstofsensoren in de auto-industrie gedomineerd, zoals het eerder deed. Hieronder staan enkele van de belangrijkste verbeteringen van LSU 4.9:

1) Dunner sensorelement. Alle LSU-sensoren gebruiken dikke-filmtechnologie, wat betekent dat het hele sensorelement is samengesteld uit een reeks dunne lagen van verschillende materialen. LSU 4.2 heeft een totale dikte van het sensorelement van 1,5 mm (1 mm = 0,04 inch), terwijl LSU 4.9 slechts de helft daarvan heeft. Hoe significant is dit? Denk hierover na: er zitten ongeveer 10 materiaallagen in het sensorelement, die je in een dikte van 1,5 mm propt. Al moeilijk voor te stellen? Dan moet je het halveren voor LSU 4.9. Dit is de belangrijkste reden waarom LSU 4.9 duurder is dan LSU 4.2. Want alles wat wordt gebruikt om de LSU 4.2-sensoren te produceren, moet theoretisch de precisie verdubbelen om LSU 4.9 te maken! Wat zijn de voordelen? nauwkeurigere metingen en snellere respons! Zelfs het gezonde verstand vertelt je dat wanneer de elektronica kleiner en kleiner wordt, ze gevoeliger worden en sneller reageren!

2) Nieuw ontwerp van beschermbuizen. Het sensorelement wordt beschermd door een dubbellaagse buis. LSU 4.9 heeft een nieuw ontwerp van de binnenbuis. Het heeft een geavanceerde structuur om gasrotaties rond het sensorelement te creëren, en het blokkeert ook de vloeistofdruppels die het sensorelement bereiken. Wat zijn de voordelen? verbeterde gasstroom, snellere dynamische respons en aanzienlijk verminderd thermisch schokrisico. Vooral dat laatste, want thermische schokken is altijd de vijand nummer één geweest van de zuurstofsensor. Door dit probleem op te lossen, heeft Bosch LSU 4.9-sensoren in wezen geschikt gemaakt voor massaproductie voor de auto-industrie. In de auto-industrie moeten alle onderdelen worden ontworpen voor een levensduur van minimaal 10 jaar. De LSU-sensor is het belangrijkste emissiecontroleapparaat. Het moet de barre omgeving minimaal 10 jaar kunnen weerstaan. Sinds 2007 zijn veel GM-, Ford- en andere OEM-voertuigen uitgerust met LSU 4.9-sensoren om te voldoen aan de recente strenge emissie-eisen. Hoogstwaarschijnlijk heeft uw voertuig er minstens één LSU 4.9, sommige hebben er 2 of meer. En hoogstwaarschijnlijk is er geen enkele kapot gegaan. Anders ziet u als eerste het "check engine"-lampje op het dashboard branden.
https://www.ecotrons.com/accurate_lambda_meter/bosch_lsu_49_is_superior_to_lsu_42_sensors/

#13 ·
Ja, dat is het artikel en de link waarvan ik dacht dat hij hierboven was geplaatst. Heb veel hetzelfde gelezen in meerdere artikelen, dus ik vind het moeilijk te geloven dat de 4.9 eerder zal falen. Het is de moderne vervanging voor de 4.2, dus ik betwijfel ten zeerste dat het geen behoorlijke upgrade is.

Eén ding dat ik heb ontdekt, is dat de kalibratieweerstand die in de sensoren wordt gebruikt, zich in de kabelstekker bevindt. Deze weerstand wordt door straling veranderd in een vaste waarde op basis van de vereiste kalibratie. Ik was van plan om de 4.9-stekker af te knippen en de 4.2-stekker aan te sluiten, maar nu ik begrijp hoe het werkt, kan ik dit niet doen.

Ik weet niet zeker welke kant ik op ga, want de Innovate-optie is om de volledige verlengkabel terug naar de controller te vervangen die bij uw sensor past. Het was een echte pijn om deze kabel te leggen en ik zou hem uit het buitenland moeten halen (tijd + $$$), dus ik heb een hekel aan deze optie. Misschien maak ik een aansluitdoos en verbindingsdraden om mee te beginnen en gebruik ik later een meer permanente oplossing. De link hieronder toont de verschillende configuraties van O2-bedrading.

https://wbo2.com/cable/lsuconns.htm

Ik zal dit draadje openhouden en verslag uitbrengen van mijn bevindingen voor degenen die hetzelfde willen doen of zelfs een beetje meer willen begrijpen hoe deze belangrijke sensor werkt.

#15 ·
Laat het je weten als ik het heb. Cijfers zien er goed uit, maar kabel niet. De moeite waard om te proberen en ik heb de auto nu niet nodig, dus kan een beetje knutselen. Mijn lokale dyno-shop heeft een O2 die we in de uitlaat kunnen steken om te controleren of ik wil.

#16 · (Edited)
Enige succes, denk ik......

Ik heb geprobeerd de sensor opnieuw te kalibreren en kreeg nog steeds E8, wat aangeeft dat de sensor defect is. Ik heb de programmeersoftware gedownload en kon meteen verbinding maken met de MTX-controller. Ik deed dit omdat ik de huidige software moest controleren, zodat deze boven versie 1.04 lag, waardoor sensoren van 4.2 en 4.9 konden worden gewijzigd. Blij dat ik een late versie gebruikte, zodat ik niet alleen nieuwe software maar ook firmware opnieuw hoefde te laden.

Verwarring trad op toen de programmering aangaf dat ik al op een 4.9-sensor zat, of dat was tenminste de standaardinstelling, niet zeker. Afgaande op de ovale plugbeschrijving en mijn bestelinformatie ben ik er zeker van dat het een 4.2-sensor is. Zouden de hersenen van de controller in de war kunnen raken of me leugens kunnen vertellen, aangezien hij me vroeg of ik zeker was bij het selecteren van 4.2 in de vervolgkeuzelijst? Zo ja, dan zou dit de kern van mijn probleem kunnen zijn, aangezien de batterij een paar maanden was losgekoppeld terwijl ik een nieuwe dynamo regelde. Vraag me af of de Innovate-controller op de een of andere manier is veranderd in de verkeerde sensor, wat het foutprobleem veroorzaakte dat ik ervaar. Aannemelijk of niet?

#24 ·
#25 · (Edited)
Jullie maken me aan het lachen. Opmerkingen over het gebruik van wat een 'nep-sensor' wordt genoemd, zijn puur speculatief, tenzij je hem zelf hebt gebruikt en ervaring hebt met slechte gegevens of hoge uitvalpercentages. Voor zover je weet, kan de echte Bosch-sensor in dezelfde fabriek worden gemaakt en precies hetzelfde zijn. Link hieronder van een ander forum dat bespreekt waar items worden gemaakt en officiële Bosch-fabrieken in China.

https://forums.mwerks.com/showthread.php?8202849-Bosch-Making-Parts-in-China-or-FAKE

Ik zal mijn oordeel opschorten totdat ik het onderdeel heb geĂŻnstalleerd en mijn eigen beoordeling kan maken. Misschien is het prima voor wat ik nodig heb of het is een POS. De tijd zal het leren en ik zal verslag uitbrengen over de daadwerkelijke gegevens.

#26 ·
De sensor is vandaag aangekomen en hoewel het meer dan een maand duurde en de verpakking erg licht was, ziet het instrument er identiek uit aan de Bosch. Ik kwam erachter dat ik daadwerkelijk een 4.9 had geĂŻnstalleerd, dus het omwisselen was een fluitje van een cent.

Na kalibratie in de vrije lucht en installatie in DP en het vastzetten van de losse kabel, werd de motor gestart en kwam de AFR uit op 14,5. Ik ga een gesimuleerde tuning run uitvoeren en de resultaten loggen om te zien hoe dichtbij deze bij mijn originele sensor komt.

De tijd zal leren hoe nauwkeurig deze sensor is en hoe lang hij meegaat. Ik moet mijn controller opnieuw formuleren zodat deze aan blijft staan wanneer de motor draait. Momenteel schakelt hij uit wanneer IGN uit is, maar de turbo timer houdt de motor 30 seconden aan. Ik denk dat dit slecht is voor de levensduur van de sensor.

Attachments

#27 ·
Heb de auto meegenomen voor een snelle rit rond het blok met auto-tune en datalogging ingeschakeld. Heb VEAL pas toegestaan de controller bij te werken nadat ik een stukje had gereden en had bekeken waar mijn VE-tabel aanpassingen vereiste om overeen te stemmen met mijn doel-AFR-matrix. Na een snelle beoordeling besloot ik dat er minimale wijzigingen waren en dat de O2-metingen redelijk consistent waren met de vorige sensor. Overgeschakeld op automatisch updaten en nog een paar kilometer doorgereden.

De eerste indruk is dat deze nieuwe sensor nauwkeurig en stabiel is. Merkte dat hij niet rondsprong en van hoog naar laag zwaaide zoals de oude. Ga er voorlopig mee door en ga over een paar weken langs bij de Dyno-shop om hun sensor & controller te testen om de gegevens te verifiëren. Voorlopig ben ik echter aangenaam verrast.